Vitamín C nejen pro naši imunitu

lime-2133091_1280

Vitamín C si většina z nás spojuje s imunitou a bojem proti nachlazení. Našemu tělu však nabízí i celou řadu dalších významných účinků. Je rozpustný ve vodě a patří do skupiny významných antioxidantů. Naše tělo si jej však neumí vyrobit samo, proto je potřeba dodávat ho do těla prostřednictvím potravin nebo vitamínových doplňků. Mezi důležité zdroje patří citrusové plody, jahody, maliny. Listové druhy zeleniny, kapusta, červené papriky, brokolice, chilli, třešně, petržel nebo růžičková kapusta.

Vitamín C v lidovém léčitelství

V oblasti lidového léčitelství se hojně využívá rakytník řešetlákový. Velký obsah vitamínu C nabízejí nejen jeho plody, ale i květy a listy. Nejčastější uplatnění nachází řešetláková šťáva, která se vyrábí lisováním plodů. Ze sušených květů a listů si můžeme připravit vynikající čaj.

Další důležitou plodinou s velkým obsahem vitamínu C je šípek. Je to jeho tradiční zdroj. Nasušené plody nabízejí, krom vitamínu C, také vitamín K, vitamíny skupiny B, rutin či karoten.

Zapomenout nesmíme ani na černý rybíz. Vitamín C obsahují jak plody, tak i listy.

Jako přírodní zdroj vitamínu C lze také využít čerstvou nať koriandru.

Aby se ve stravě zachovalo co nejvíce vitamínu C, je potřeba pokrmy z výše jmenovaných plodů připravovat při nižších teplotách.