Proč je dobré mít v jídelníčku fermentované potraviny

fermentovane-potreviny

Možná jste již někdy název „fermentované potraviny“ slyšeli, možná vám nic neříká. Přesto tyto potraviny většina z nás ve svém jídelníčku nalezne.

Fermentace potravin

Tento typ potravin vzniká za pomocí kvasných bakterií a dalších mikroorganismů.

Výhody této úpravy spočívají ve vyšší nutriční hodnotě potravin a také delší trvanlivost.

Vhodná je konzumace po užívání antibiotik, která narušují střevní mikroflóru.

Příklady fermentovaných potravin

Nakládaná zelenina

Kysané zelí – pravděpodobně nejznámější a nejvíce používaný druh fermentovaných potravin. Obsahuje velké množství vitamínů (C, B, K), minerálů (sodík, železo, mangan), enzymů, vlákninu a užitečné druhy bakterií. Také obsahuje lutein (antioxidant). Má probiotické vlastnosti.

Pickles – kvašená zelenina (nejčastěji okurky, červená řepa, mrkev či cibule). Vyrábí se fermentací v solném roztoku. Má nízký obsah kalorií a obsahuje velké množství probiotických bakterií, které podporují správné trávení.

Kimchi – kořeněný pokrm, který obsahuje nakládanou kvašenou zeleninu (nejčastěji zelí) a různé druhy pikantního koření (chilli, zázvor, česnek). Obsahuje velké množství kyseliny mléčné, je dobrým zdrojem vlákniny, vitamínů (A, B, C, K) a minerálů.

Mléčné výrobky

Kefír –  kvašený mléčný nápoj, který obsahuje bakterie mléčného kvašení a prospěšné kvasinky. Je velkým zdrojem probiotik a většinou jej dobře snášejí i lidé s intolerancí na laktózu.

Podmáslí – vzniká při stloukání másla nebo se připravuje fermentací pomocí bakterií mléčného kvašení. Obsahuje velmi málo tuku, celou řadu vitamínů a některé druhy minerálů. Přispívá ke správné funkci střevní mikroflory.

Kombucha

Vzniká za pomoci černého nebo zeleného čaje a symbiotické kolonie bakterií a kvasine.