Jak na správnou výživu kojenců a batolat

batole

Stravování dětí je velice důležité. Ovlivňuje totiž celý jejich vývoj. Mělo by být nejen moderní a snadno dostupné, ale i chutné a především zdravé.

Základ každého správného jídelníčku by měly tvořit potraviny v co nejvíce přirozené formě, s použitím minimálního množství přidaných látek. Největším problémy jsou především v obsahu cukru a soli.

Vhodné složení stravy

Strava by měla být pestrá a rozmanitá s obsahem všech složek potřebných pro správný vývoj dítěte.

  • Komplexní sacharidy

Ty nalezneme v přirozené formě především v obilovinách, luštěninách a zelenině.
Pozor je třeba dát na nadměrnou konzumaci jemného sladkého pečiva či pečiva s různými sladkými náplněmi. Vyzkoušejte do jídelníčku zařadit pečivo celozrnné.

  • Ovoce a zelenina

Ideální je v syrovém stavu. Pokud je rodina na konzumaci zvyklá, nebude dělat problémy ani dětem. Zařadit ji lze do jídelníčku v různých formách – smoothie, zeleninové saláty či jen tak do ruky. I uprav je celá řada, chutná úprava je například grilováním nebo restováním.

  • Mléko a mléčné výroby

Tento druh stravy je nedílnou součástí a to především pro první období dětského vývoje. Ideální varianty jsou ty neochucené. Chcete – li chuť vylepšit, přidejte různé druhy ovoce a u větších dětí můžete mléčné výrobky obohatit přidáním některých druhů semínek.

Pomalu přidávejte i sýry, ale pozor na obsah soli. Vyhýbejte se slaným balkánským sýrům nebo nivě.

Chuť sýra můžete vylepšit přidáním některých nastrouhaných druhů zeleniny.

  • Maso a masné výroby

Do jídelníčku zařaďte kvalitní a libové druhy masa. Přidat můžete i maso červené, které obsahuje železo. Každý týden by mělo být v jídelníčku i maso rybí.
Kvalitní bílkoviny lze získat i z luštěnin, můžete je přidat třeba do rizota nebo polévky.

Miminka a batolata

Tady je strava velice jednoduchá – mateřské mléko, popřípadě jeho vhodné náhrady.
Zhruba na půl roce je vhodné začít přidávat různé příkrmy – zeleninové, zpočátku jednodruhové, později různé směsi. Stejné je to i s ovocnými příkrmy.
Velký zlom nastává kolem jednoho roku dítěte, kdy můžete začít se stravou podobnou té vaší.

Mějte na paměti, že vaše děti vás budou ve stravování napodobovat a že jídlo by mělo poskytovat tělu všechny potřebné látky.