Minerály v potravě, bez kterých se neobejdeme

Přestože jsou minerální látky v našem těle zastoupeny v malém množství, jsou pro fungování celého organismu nezbytně nutné. Tělo si je neumí samo vytvořit a proto je odkázáno na jejich přísun v potravě. Proto je nezbytně nutné, aby byla naše strava pestrá a obsahovala všechny složky potravy, především v čerstvé formě.

Minerální látky hrají velice důležitou úlohu v celé řadě procesů – prevence, zpomalování aterosklerotických změn na cévách, látková přeměna, ovlivňují hladinu cholesterolu a podobně.

Pojďme si některé z nich přiblížit

Vápník

Hlavní stavební materiál kostí a zubů a je důležitou složkou svalové hmoty. Při jeho nedostatku dochází ke vzniku osteoporózy, uvolňují se zuby, dochází k poruchám srdečního rytmu a celkové únavě organismu.

Nejčastějšími zdroji jsou mléko a mléčné výrobky, ovoce, luštěniny. Velké množství vápníku najdeme také v máku, vaječném žloutku nebo mořských řasách.

Železo

Obsah železa v těle ovlivňuje celkový počet červených krvinek, jejichž důležitá úloha je již při vývoji ještě nenarozeného dítěte (ovlivňují vývoj mozku). Další důležitou funkcí je doprava kyslíku. Nedostatek se projevuje bolestmi hlavy, poruchami trávení, nepřirozeným zbarvením pokožky (bledá a nezdravá).

Železo se vyskytuje ve vnitřnostech (především játra), droždí, některých luštěninách a zelené zelenině.

Zinek

Tento prvek je nezbytný pro utváření a formování kostní tkáně, prevence proti epilepsii, urychluje hojení ran a pooperačních jizev. Je důležitý pro správný vývoj pohlavních orgánů. Podporuje zdravý růst a vzhled vlasů a nehtů.

Zinek nalezneme především v různých druzích semínek (především dýňová), v pšeničných otrubách a klíčcích. Také jej obsahují luštěniny, ryby a ořechy.

Selen

Je důležitý pro ochranu buněk – vyřazuje volné radikály, podporuje činnost svalů a ovlivňuje srážení krve. Nejčastějšími zdroji jsou maso ryby, droždí, celozrnné produkty, ovoce a zelenina.

Hořčík

Má nezastupitelnou roli téměř ve všech procesech probíhajících v lidském těle. Ovlivňuje nervový systém, srdeční rytmus, je potřebný pro tvorbu ochranných látek. Velkou úlohu má při srážení krve.

Vyskytuje se v potravinách rostlinného původu, v rybím a drůbežím mase.