Jaké suroviny jsou vhodné pro raw stravu?

Raw strava – někdy také syrová či „živá“ je strava, která neprošla tepelným zpracováním – zahřátím nad 45°C.

Proč?

Tepelnou úpravou se ničí nutriční hodnoty potravin, enzymatická aktivita a mění se molekulární struktura. Potraviny jsou pak méně hodnotné tělu nedodají tolik potřebné živiny a další látky. Při tepelné úpravě se potraviny zbavují vody, tělo ji pak musí doplňovat z jiných zdrojů. Mění struktura bílkovin, které mohou způsobovat překyselení organismu. Špatně strávená potrava podléhá procesu kvašení a hnilobným rozkladům, zatěžuje střevní trakt a vytváří prostředí pro různé plísně a nežádoucí mikroorganismy.

Výhody raw stravy:

  • obsahuje aktivní enzymy, minerály, vitamíny a kvalitní živiny
  • přirozenější způsob stravování
  • zachovává původní strukturu potravin
  • nezatěžuje trávicí systém
  • obsahuje vlákninu
  • čerstvé ovoce a zelenina obsahují vodu v přírodní formě
  • podporuje činnost trávicí soustavy
  • omezuje pálení žáhy – syrové potraviny jsou zásadotvorné, nepřekyselují náš organismus
  • tělo nemusí vydávat tolik energie na trávení
  • osvěžuje a hydratuje pokožku – především díky vysokému obsahu vody v ovoci a zelenině
  • posiluje imunitu
  • nižší obsah tuků a cholesterolu

Co konzumovat

  • ovoce a zelenina
  • listová zelenina
  • luštěniny
  • mořské řasy
  • obiloviny – rýže, špalda, pohanka
  • kysané zelí – v zimním období, kdy je čerstvá zelenina hůře dostupná
  • naklíčená semínka – pohanka, slunečnice, cizrna, mungo, vojtěška
  • ořechy a sušené plody
  • superfoods a zelené potraviny – zelený ječmen, chlorella, spirulina
  • v zimním období pro zahřátí přidáme chilli papričky, křen, česnek, cibuli, pórek, zázvor, chilli, kurkumu, skořici, kardamon, hřebíček, bazalku nebo oregano
  • kokosové mléko
  • přírodní oleje – kokosový, konopný, olivový
  • sladidla – javorový sirup, palmový cukr, stévie, agávový cukr